H9S2, X45CRSI9-3, 1.4718 - STAL ZAWOROWA
STAL ZAWOROWA X45CRSI9-3, 1.4718, H9S2 (SILCHROM)
Norma | Gatunek Stali | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skład Chemiczny % | ||||||||||
C: | Mn: | Si: | P: | S: | Cr: | Ni: | ||||
PN | H9S2 | |||||||||
0.35-0.5 | <0.7 | 2.0-3.0 | <0.030 | <0.030 | 8.0-10.0 | <0.6 | ||||
EN | X45CrSi9-3 - 1.4718 | |||||||||
0.4-0.5 | <0.6 | 2.7-3.3 | <0.04 | <0.030 | 8.0-10.0 | <0.5 | ||||
NF | Z45CS9 | |||||||||
0.4-0.5 | <0.8 | 2.7-3.3 | <0.04 | <0.030 | 8.0-10.0 | - | ||||
UNS | UNS S65007 | |||||||||
0.4-0.5 | <0.8 | 2.7-3.3 | <0.04 | <0.030 | 8.0-10.0 | <0.6 | ||||
ISO | X50CrSi8-2 | |||||||||
0.45-0.55 | <6.0 | 1.0 – 2.0 | <0.030 | <0.030 | 7.5-9.5 | <0.6 | ||||
BS | 401S45 | |||||||||
0.4-0.5 | 0.3-0.75 | 3.0-3.75 | <0.04 | <0.030 | 7.5-9.5 | <0.05 | ||||
STAS | 45SiCr90 | |||||||||
0.4-0.5 | <0.6 | 2.7-3.3 | <0.04 | <0.030 | 8.0-10.0 | - | ||||
GOST | 40Ch9S2 | |||||||||
0.35-0.45 | <0.8 | 2.0-3.0 | <0.030 | <0.025 | 8.0-10.0 | <0.6 |
Stal H9S2 – Opis
Silchrom H9S2 to żaroodporna i żarowytrzymała stal perlityczno-martenzytyczna stosowana głównie w przemyśle motoryzacyjnym. Ma zbliżony skład i podobne właściwości do stali H10S2M, jednak mniejsza zawartość molibdenu powoduje niższą odporność na utlenianie i na pełzanie w wysokiej temperaturze. Różnica wynosi 50 °C.
Cechy charakterystyczne stali H9S2;
- Stal zaworowa
- Odporność na pewne rodzaje korozji gazowej
- Wysoka twardość
- Znaczna odporność na ścieranie
- Żaroodporność na gazy do 850 °C
- Zarowytrzymałość (odporność na pełzanie) do 600 °C
X45CrSi9-3, 1.4718 – zastosowanie
Stale z tych gatunków są powszechnie wykorzystywane na:
- Zawory wylotowe silników Diesla
- Zawory wylotowe innych silników spalinowych
- Silnie obciążone zawory wlotowe silników spalinowych samochodowych i motocyklowych
H9S2 – własności fizyczne
Ogólne właściwości fizyczne dla stali tego typu przedstawiają się następująco:
- Oporność elektryczna właściwa: 0.9 μΩ*m
- Gęstość: 7.62g/cm3
- Ciepło właściwe: 460 J/kg*K
Przewodność cieplna w danej temperaturze | Temperatura [℃] | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
20℃ | 133℃ | 255℃ | 563℃ | 769℃ | |||
H9S2 | 16.7 W/m*K | 16.7 W/m*K | 18.42 W/m*K | 20.9 W/m*K | 20.9 W/m*K |
Przewodnictwo cieplne:
Współczynnik rozszerzalności liniowej: | Zakres temperatur[℃] | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
20–400 | 20–500 | 20–600 | 20–700 | 20–800 | |||
H9S2 | 12.0 *10-6 1/℃ | 12.6 *10-6 1/℃ | 12.9 *10-6 1/℃ | 13.0 *10-6 1/℃ | 13.4 *10-6 1/℃ |
Obróbka cieplna i przeróbka plastyczna
Obróbka plastyczna i cieplna zalecana jest przy następujących parametrach:
Przeróbka plastyczna: Kucie przy temperaturze 900-1150 °C. Studzić w popiele lub ziemi okrzemkowej. Podgrzewać powoli.
Obróbka cieplna
- W celu uzyskania twardości 25-35 HRC: Zmiękczanie (wyżarzanie sferoidyzujące) w temperaturze ok. 870 ℃, chłodzenie w wodzie lub powietrzu > Hartowanie w temperaturze ok. 1050 ℃, chłodzenie w oleju lub powietrzu > Odpuszczanie w temperaturze ok. 690 ℃ oraz chłodzenie w powietrzu.
- W celu uzyskania twardości 40-45 HRC: Zmiękczanie w temperaturze ok. 870 ℃, chłodzenie w wodzie lub powietrzu > Hartowanie olejowe w temperaturze ok. 1050 ℃, chłodzenie w oleju lub powietrzu > Odpuszczanie w temperaturze ok. 550 ℃ oraz chłodzenie w powietrzu.
Nieodpowiednia obróbka może zaskutkować kruchością w normalnej temperaturze.
Spawanie
Zasadniczo tej stali się nie spawa, choć jest to możliwe. Wymaga podgrzania przed spawaniem oraz wyżarzania bezpośrednio po spawaniu.
Zamienniki, odpowiedniki i inne oznaczenia gatunku
Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!
Zadzwoń lub napisz wiadomość, a nasz przedstawiciel skontaktuje się z Tobą w ciągu 24 godzin!
Napisz
Zadzwoń
